top of page

Ajatuksia ja työkaluja

Strategia (osa 2): tekoäly hoitaa toimivuuden, ihminen hauskuuden ja seksikkyyden

Suurin osa tekoälyn hyödyntämisestä näyttää tällä hetkellä tipahtavan "samat hommat, mutta nopeammin ja puoleen hintaan" -koriin. Tänään tullut jo vastaan: - Palaveriin valmistautuminen on nopeampaa, kun tekoälyltä saa briiffin aiemmista keskusteluista - Verkkopalvelun saa puoleen hintaan, kun tekoäly hoitaa osan koodaamisesta ja sisällöntuotannosta - Työnkulku tai sen osa hoituu lähes itsestään, kun laittaa agentin asialle Näissä ei tietenkään ole mitään vikaa. Ihmisen ei ka

Asiakkaiden palautteesta suoraan koodiksi

Leikitään, että yrityksellä X on digitaalinen palvelu ja riittävästi käyttäjiä, joilta tulee palautetta ja toiveita palvelun ominaisuuksista tasaiseen tahtiin. Nykyisin palautteet käydään manuaalisesti läpi, kategorisoidaan tärkeisiin ja vähemmän tärkeisiin ja otetaan tai ei oteta huomioon kehitystyössä. Mitä jos tekoälyn avulla homma voidaankin automatisoida? Kun aiheesta Y on tullut riittävästi palautetta, hypähtävät agentit asialle. Analysoivat palautteen, tekevät suunnit

Kaikki suomalaiset ovat generalisteja

Kuuntelin podcastia, jossa oli vieraana Lexicon Brandingin perustaja. Yritys ei tee mitään muuta kuin kehittää yrityksille ja brändeille uusia nimiä. Eikä mitään turhia nimiä, vaan esimerkiksi Azure, Sonos, PowerBook, Pentium ja Blackberry ovat heidän tekeleitään. Prosessi ja menetelmät nimien kehittämisen taustalla olivat huikean mielenkiintoisia. Erityisesti kuitenkin jäi mieleen yhtiön perustajan David Placekin tokaisu, että he eivät tee mitään muuta kuin kehitä nimiä, kos

Muotoilija ei tuota enää yhtään lopputuotetta manuaalisesti

Olen tehnyt tässä muutaman viikon ajan uutta digitaalista palvelua, mutta en ole tuottanut manuaalisesti yhtään lopputuotetta, kuten ennen olisin tehnyt. Ennen olisin omin kätösin naputtanut monta sivua tekstiä ja piirtänyt monta kaavioita ja käyttöliittymää. Hionut niitä paremmaksi versio versiolta. Nyt olen keskustellut tekoälyjen kanssa palvelun arvolupauksesta, konseptista, nimestä, ilmeestä, toiminnallisuuksista, sisällöstä, tone-of-voicesta, tunnelmasta, arkkitehtuurist

Tekoälyn seurauksena ihmiset joutuvat olemaan enemmän ihmisten kanssa

Tietotyön ideana on, nimen mukaisesti, tuottaa ja käsitellä tietoa eri tavoilla. Otamme tietoa vastaan dokumenteista ja muilta ihmisiltä, tuotamme lisäarvoa muokkaamalla ja kehittämällä tietoa ja siirrämme sen taas eteenpäin muille. Tekoäly muokkaa tätä prosessia ainakin kolmella tavalla: 1) Tiedon vastaanottamisesta tulee vaivattomampaa, kun tekoäly kaivaa sitä itsenäisesti meille, arvioi tiedon tärkeyttä ja tarjoilee sitä meille sopivassa muodossa 2) Lisäarvon tuottamisesta

Chat???

ChatGPT on tekoälykisassa ylivoimainen. Ehdotan, että Suomessa perustetaan sen kilpailijoiksi seuraavat palvelut: chatABC, chatSDP,...

bottom of page