
ÄLÄ OLE PRESIDENTTI,
OLE KUNINGAS
RUOTSALAINEN PALVELUMUOTOILU
Ruotsalainen palvelumuotoilun toiseksi tärkein tehtävä on auttaa terävöittämään kenelle palvelu on suunnattu ja miten se eroaa kilpailijoista. Kun nämä asiat ovat selviä, voimme keskittyä vain niitä edistäviin asioihin palvelumuotoilussa, teknologiassa ja palvelutuotannossa.
Voimme siis jättää tekemättä kaikki sellaiset hommat, jotka eivät suoraan kytkeydy brändiin, tarinaan ja arvolupaukseen.
Mikä helpotus!Jokaisen uuden konseptin suunnittelussa ja toteutuksessa tehdään tuhansia suuria ja pieniä päätöksiä, jotka vaikuttavat lopputulokseen. Ruotsalaisen palvelumuotoilun menetelmillä kiteytetty brändi ja arvolupaus antavat selkeät raamit, joiden puitteissa päätöksiä on helpompi tehdä.
Voimme siis rakentaa brändillä ja arvolupauksella raamit, joiden sisällä päätökset syntyvät lähes itsestään.Ruotsalaisen palvelumuotoilun tärkein tehtävä on koetun arvon luominen. Palvelun arvohan syntyy asiakkaan mielessä - funktionaalisen ja emotionaalisen arvon yhdistelmänä.
Funktionaalisen arvon parantamisen eteen on kehitettävä uusia ominaisuuksia, tehostettava prosesseja ja ehkä jopa palkattava lisää työntekijöitä.
Ruotsalainen palvelumuotoilu ei unohda funktionaalista arvoa, mutta parantaa palvelun tuottamaa emotionaalista arvoa. Ja koska emotionaalisen arvon syntyy kokonaan asiakaan mielessä, tulee myös bisneksestä kannattavampaa.
Ruotsalainen palvelumuotoilu lupaa
Ruotsalainen palvelumuotoilu
Ruotsalaiset osaavat kiistatta brändäämisen. Suomalaiset osaavat kiistatta
muotoilun. Nykyisessä markkinatilanteessa tarvitaan joka ikinen keino käyrän kääntämiseksi ylöspäin.
Varastetaan siis röyhkeästi ruotsalaisen brändi-ajattelu ja naitetaan se
suomalaiseen liiketoiminta- ja palvelumuotoilun kanssa. Jallitetaan
ruotsalaiset heidän omassa pelissään ja luodaan lisäarvoa kuten ruotsalaiset
monilla muilla aloilla tekevät.
Ruotsalaisen palvelumuotoilun kolme päähyötyä ovat:
01
Vähemmän työtä
Yksi brändin ja tarinan tärkeimmistä tehtävistä on kertoa terävästi kenelle palvelu on suunnattu ja miten se eroaa muista toimijoista. Kun nämä asiat ovat selviä, voimme keskittyä vain niitä edistäviin asioihin
palvelumuotoilussa, teknologiassa ja palvelutuotannossa.
Voimme siis jättää tekemättä kaikki sellaiset hommat, jotka eivät
02
Helpompia päätöksiä
Jokaisen uuden konseptin suunnittelussa ja toteutuksessa tehdään tuhansia suuria ja pieniä päätöksiä, jotka vaikuttavat lopputulokseen. Hyvin kiteytetty brändi ja arvolupaus antavat selkeät raamit, joiden puitteissa päätöksiä on helpompi tehdä.
Voimme siis rakentaa brändillä ja arvolupauksella raamit, joiden sisällä päätökset syntyvät lähes itsestään.
03
Kannattavampaa bisnestä
Toinen brändin tärkeimmistä tehtävistä on koetun arvon luominen. Palvelun arvo syntyy asiakkaan mielessä, yhdistelmänä funktionaalista, emotionaalista ja sosiaalista arvoa. Voimme nostaa asiakkaan kokemaa arvoa brändillä ja tarinoilla, koskematta lainkaan itse palvelun toimintaan.
Voimme siis tehdä parempaa bisnestä ilman yhdenkään prosessin tehostamista, lisäominaisuuden koodaamista tai lisähenkilöstön palkkaamista. Kuin taikuutta!

Ruotsalaisen palvelumuotoilun iltapäivää juhlistettiin Parashut studiolla 30.1.2025
Ruotsalainen palvelumuotoilu
Ruotsalaiset osaavat kiistatta brändäämisen. Suomalaiset osaavat kiistatta
muotoilun. Nykyisessä markkinatilanteessa tarvitaan joka ikinen keino käyrän kääntämiseksi ylöspäin.
Varastetaan siis röyhkeästi ruotsalaisen brändi-ajattelu ja naitetaan sesuomalaiseen liiketoiminta- ja palvelumuotoilun kanssa.
Jallitetaan ruotsalaiset heidän omassa pelissään ja luodaan lisäarvoa kuten ruotsalaiset tekevät.
Ruotsalainen palvelumuotoilun toiseksi tärkein tehtävä on auttaa terävöittämään kenelle palvelu on suunnattu ja miten se eroaa kilpailijoista.
Kun nämä asiat ovat selviä, voimme keskittyä vain niitä edistäviin asioihin palvelumuotoilussa, teknologiassa ja palvelutuotannossa.
Voimme siis jättää tekemättä kaikki sellaiset hommat, jotka eivät suoraan kytkeydy brändiin, tarinaan ja arvolupaukseen.
Mikä helpotus!
Vähemmän työtä
01
Jokaisen uuden konseptin suunnittelussa ja toteutuksessa tehdään tuhansia suuria ja pieniä päätöksiä, jotka vaikuttavat lopputulokseen.
Ruotsalaisen palvelumuotoilun menetelmillä kiteytetty brändi ja arvolupaus antavat selkeät raamit, joiden puitteissa päätöksiä on helpompi tehdä.
Voimme siis rakentaa brändillä ja arvolupauksella raamit, joiden sisällä päätökset syntyvät lähes itsestään.
Helpompia päätöksiä
02
Ruotsalaisen palvelumuotoilun tärkein tehtävä on koetun arvon luominen. Palvelun arvohan syntyy asiakkaan mielessä - funktionaalisen ja emotionaalisen arvon yhdistelmänä.
Funktionaalisen arvon parantamisen eteen on kehitettävä uusia ominaisuuksia, tehostettava prosesseja ja ehkä jopa palkattava lisää työntekijöitä.
Ruotsalainen palvelumuotoilu ei unohda funktionaalista arvoa, mutta parantaa palvelun tuottamaa emotionaalista arvoa. Ja koska emotionaalisen arvon syntyy kokonaan asiakaan mielessä, tulee myös bisneksestä kannattavampaa.
Kannattavampaa bisnestä
03
Tarina ennen totuutta
Ruotsalainen palvelumuotoilija tietää, että ennen kaikkea asiakas kertoo itselleen tarinaa.
Hän tietää, että tarina on tarina vasta, kun normaali maailmanjärjestys järkkyy. Elämän jatkuminen muuttumattomana ei kiinnosta ketään - tarvitaan häiriö tai
poikkeus normaalista herättämään mielenkiintoa.
Ruotsalainen palvelumuotoilija tietää myös, että ei ole mitään syytä miksi tarinan pitäisi pohjautua todellisuuteen. On aivan sallittua kehittää palvelulle tarina, joka on täysin keksitty.
Keksityn tarinan kehittäminen antaa nimittäin äärettömän määrän vaihtoehtoja, kun todellisuuteen perustuvan tarinan mahdollisuudet ovat hyvin rajalliset.
Jungle Juice Barin (Hyvä Suomi!) smoothiet eivät oikeasti ole sademetsästä, vaan ihan samoista aineksista mitä löytyy kaupan hyllyltä.
Happy Socksin sukat eivät tee niiden käyttäjää iloiseksi. Ilon tuottaa tarina, jonka käyttäjä kertoo itselleen vetäessään sukkia jalkaansa.
USA:n lippua logossaan mukaileva Lexington ei ole perinteikäs amerikkalainen brändi, vaan perustettu Ruotsissa 1997.
'Ruotsalainen palvelumuotoilija kehittää palvelulle tarinan, joka on ihmisten mielestä kiinnostava, perustui se todellisuuteen tai ei.
Ruotsalainen palvelumuotoilija ymmärtää, että palvelun on oltava haluttava, kannattava ja mahdollinen. Mutta ennen kaikkea sen on oltava brändättävä.
Ruotsalaisen palvelumuotoilun työkalupakissa on tuplatimantin sijaan triplatimantti kolmella kruunulla. Ruotsalainen palvelumuotoilija ymmärtää
ensin ongelman, keksii sitten sopivan tarinan ja vasta kolmantena yritää ratkaista ongelman.

Hannu "Hans" Ripatti
Ruotsalainen palvelumuotoilija









