top of page

Tekoäly luo muotoilijoille uuden tehtävän: palveluiden löytäjä

  • Hannu Ripatti
  • 18.9.
  • 1 min käytetty lukemiseen

Tähän mennessä muotoilija on uusia palveluita kehittäessään etsinyt asiakkaiden suunnasta tarpeita ja arvoa. Siis kerännyt asiakasymmärrystä ja määritellyt sen perusteella minkälaista palvelua asiakkaille kannattaa tarjota.


Jatkossa muotoilija voi etsiä päinvastaisesta suunnasta mahdollisuuksia ja kyvykkyyksiä. Siis kerätä tekoäly-ymmärrystä ja määritellä minkälaisia palveluita on mahdollista tarjota asiakkaille.


Muotoilija on onnellinen, koska hänen keinovalikoimansa on juuri kaksinkertaistunut. Hän voi vanhan tavan lisäksi ratkoa asiakkaiden tarpeita uudella tavalla: löytämällä niihin palveluita, jotka onnistuvat tekoälyn avulla.


Oikein hurja muotoilija tekee molempia: löytää uusia asiakastarpeita ja uusia palveluita samanaikaisesti.


Muotoilijan tulevaisuuden keinot ovat siis:

- uusien asiakastarpeiden tunnistaminen ja palvelun määrittely vastaamaan niihin

- vanhat (nykyiset) asiakastarpeet ja niihin vastaaminen uusien palveluiden löytämisellä

- uusien asiakastarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen uusien palveluiden löytämisellä


Mikä on paras tapa löytää uusia palveluita? En tiedä, mutta ehkä muotoilun menetelmien ja työkalujen kääntäminen tekoälyn suuntaan on hyvä aloitus.

 
 
 

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Kommentit


Tämän julkaisun kommentoiminen ei ole enää käytettävissä. Ota yhteyttä sivuston omistajaan saadaksesi lisätietoja.
bottom of page