Kaikki suomalaiset ovat generalisteja
- Hannu Ripatti
- 20.10.
- 1 min käytetty lukemiseen
Kuuntelin podcastia, jossa oli vieraana Lexicon Brandingin perustaja. Yritys ei tee mitään muuta kuin kehittää yrityksille ja brändeille uusia nimiä. Eikä mitään turhia nimiä, vaan esimerkiksi Azure, Sonos, PowerBook, Pentium ja Blackberry ovat heidän tekeleitään.
Prosessi ja menetelmät nimien kehittämisen taustalla olivat huikean mielenkiintoisia. Erityisesti kuitenkin jäi mieleen yhtiön perustajan David Placekin tokaisu, että he eivät tee mitään muuta kuin kehitä nimiä, koska ovat siinä maailman parhaita.
Eivät suunnittele brändeille logoja, valitse värejä tai mitään muutakaan. Vain nimiä.
Suomessa moinen erikoistuminen on mahdottomuus. Meillä nimet kehitetään siinä samassa, kun kehitetään muutakin brändiin liittyvää. Samassa rytäkässä suunnitellaan vähän jo lanseeraustakin ja ehkä uusia nettisivujakin.
Markkina on sen verran pieni, että ei ole varaa tai mahdollista erikoistua vain nimien keksimiseen.
Tämä oli vain yksittäinen esimerkki, mutta sama pätee mihin tahansa hommaan. Siinä missä suomalainen tekee omaa työtään, olisi maailmalla työt jaettu monen erikoisosaajan kesken.
Toisaalta islantilaiset ovat vielä meitäkin enemmän generalisteja.
Kommentit