Tekoälyn seurauksena ihmiset joutuvat olemaan enemmän ihmisten kanssa
- Hannu Ripatti
- 16.10.
- 1 min käytetty lukemiseen
Tietotyön ideana on, nimen mukaisesti, tuottaa ja käsitellä tietoa eri tavoilla. Otamme tietoa vastaan dokumenteista ja muilta ihmisiltä, tuotamme lisäarvoa muokkaamalla ja kehittämällä tietoa ja siirrämme sen taas eteenpäin muille.
Tekoäly muokkaa tätä prosessia ainakin kolmella tavalla:
1) Tiedon vastaanottamisesta tulee vaivattomampaa, kun tekoäly kaivaa sitä itsenäisesti meille, arvioi tiedon tärkeyttä ja tarjoilee sitä meille sopivassa muodossa
2) Lisäarvon tuottamisesta tulee vaivattomampaa, kun tekoäly hoitaa ainakin osan puolestamme. Pienimillään se tekee valmiita ehdotuksia tuotettavasta lisäarvosta, parhaimmillaan se hoitaa koko homman, jolloin ihmisen hommaksi jää vain lopputuloksen tarkastaminen.
3) Tiedon siirtämisestä tulee vaivattomampaa, koska tekoäly osaa paketoida sen helposti ja nopeasti erilaisiin muotoihin. Se tekee sekunneissa samasta tiedosta sekä esityksen tiimille, sähköpostin asiakkaalle että blogikirjoituksen muille sidosryhmille.
Hyvässä lykyssä tietotyö muuttaa muotoaan ja siitä tulee ihmistietotyötä, koska siihen ei tekoäly pysty. Tekoäly ei pysty lisäämään ihmisten yhteistä ymmärrystä ja parantamaan yhteistyötä heidän välillään. Oli sitten kyse työkavereista, asiakkaista tai kumppaneista.
Hyvässä lykyssä saamme tai joudumme viettämään ihmisten kanssa enemmän aikaa, koska tekoäly hoitaa tietotyön muut osa-alueet suvereenisti.
Tämä kuulostaa ihan hyvältä, joten pohditaan sitä huonoa lykkyä sitten toisella kertaa.
Kommentit